BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Archyvas: 'Idėjos pamokoms/ LESSON IDEAS FOR TEACHERS' kategorija

sekmeskodas

Kūrybiška idėja #1/ Creative idea #1

I’ve come across a great website, where you are provided with  ”a template” to make your own newspaper with your own story, date and name. It’s a useful idea for lessons, crafts and similar little things. I’ve placed one of Aesop’s fables - the result is in the photo. Enjoy!

Užtikau nerealų dalyką, tinkantį pamokoms, rankdarbiams ir panašiems reikalams. Tai internetinis puslapis, kuriame galite įvesti savo norimą tekstą, datą ir sugalvotą laikraščio pavadinimą. Panaudojimo galimybės neribotos! Mano išbandyta versija su Ezopo pasakėčia patalpinta nuotraukoje.

http://www.fodey.com/generators/newspaper/snippet.asp

Rodyk draugams

-Keliaujantis dienoraštis - MY idea of a travelling notebook was described here in 2010.

In 2011 August, I was addressed by a young teacher Jolanda from the Netherlands who got interested in the “project” and wanted to join in making and exchanging the notebooks.

Discussing the details and our expectations took approximately a week and finally we decided - we had about 2 months to fill in the book (the size of 60-70 sheets), send it on 26th September in order to receive it on a special for us occasion - 5th October -Teachers’ Day.

I really enjoyed making this travelling book, though it was time-consuming I must admit. I put all my heart and shared different kind of ideas. We are supposed to ship the notebooks this week!

****

And finally… I received a travelling notebook from Jolanda! A thick notebook full of photos, stickers, ideas, descriptions. Different from mine, of course, but so similar in the way of creativity…

I enjoyed reading it and there some teacher ideas that I’m going to use. By the way, did you know issuu.com - a website  full of free magazines? Check it out!

It was a great experience to exchange notebooks and I hope I’ll have another chance to do it  with another creative  person from a close or distant country. I must confess one thing - I felt more inner satisfaction making a book and “giving myself” to a person than receiving it. (Jolanda, I hope you’ll understand me correctly - I’m very grateful to you for your notebook :) ).

What do you think about travelling notebooks?

Rodyk draugams

Jeigu turite krūvą spalvotų žurnalų ir  porą laisvų valandų žiūrint įdomų filmą, galite pasigaminti popierinių “suktinukų”: padėkliukų, dekoratyvinę vazą, pintinėlę ar, kaip aš, krepšelį.

Gamtoje praleidžiu nemažai laiko, tad noriu pasinaudoti proga ir prisirinkti visokių valgomų žolelių, prieskonių, vaiztažolių. Į plastiko maišelius jų rinkti negalima, o kadangi žolelės pakankamai smulkios, reikia negilios “taros”, kad jas lengvai paskleisti, kol pasieks namus.

Tad, pradedam! Pasiruošiam nemažą krūvelę spalvotosios spaudos lapų (30 - 40). Kiekis priklausys nuo to, kokio dydžio gaminį norėsite pagaminti. Kiekvieną lapą reikia susukti į lazdelę, o susukus, 3-4 vietose užklijuoti mažus lipnios juostelės gabaliukus, kad neiširtų.  Pagaminę apie 20 lazdelių matysite ar jums jau jų užtenka, ar reikia sukti dar.


1. Susuktos, bet dar padrikos lazdelės. 2.- 3. Lazdelės suklijuotos išilgai lipnia juosta,iš abiejų pusių. Galų ilgį suvienodinam žirklėmis. 4. Iš 17 lazdelių išeina padėkliukas dviems puodeliams arba nedideliam karštam puodui.

1. Suklijuoto padėkliuko formą galima lengvai keisti. 2.-3. Kadangi lazdelių kiekis nedidelis - gaunasi gan siaura vaza. Gražiai turėtų atrodytų platesnė, iš trumpesnių lazdelių padaryta saldaininė ar vaisinė.

1.-2. Kadangi vaisinių ar pintinėlių man šį kartą nereikia, einu prie sekančio etapo - užklijuoju šonus. 3.- 4. Dar vieną susuktą lazdelę priklijuoju vietoje rankenos, ją dar pritvirtinu siūlu ir adata.

Kadangi krepšelis skirtas lengviems daiktams, o ne pvz. obuoliams, jis svorį atlaikys. Kalbant apie padėkliukus ar pintinėles, jos yra pakankamai tvirtos, nes popieriniai suktinukai puikiai funkcionuoja komandoje.

Spalvotuosius suktinukus galima daryti su vaikais per darbų pamokas, panaudoti dovanų įpakavimui, padaryti rankų darbo dovanėlę artimam žmogui (jeigu jie tokį meną įvertins :) ) arba tiesiog pasidaryti reikalingą smulkmeną savo ūkiui.

Smagaus meno!

Rodyk draugams

AUTOBIOGRAPHY

During the last lesson I asked my  English students to writte simple autobiographies. They wrote 1-5 sentences for each year of their life. As they are 12 y.o. , they have written at least 12 sentences. I have collected them and read out loud the most interesting ideas. The students had to guess who had written them. It was another way to get to know the classmates better. Some students surprisingly quickly managed to guess , while others were simply listening. This activity revealed  some new things about my students to me as well. Here you can see some examples of my students:

  • When I was 10, I started to use the bus.
  • When I was 1, I could walk and cry. I lived in Klaipeda.
  • When I was 3, I started  going to the nursery school, but nobody liked me, because I bullied other kids.
  • When I was 8, my dad taught me how to camp.
  • When I was 5, I wanted to be a dog or a cat, so I imitated that I was a dog!
  • When I was 11, I went to Turkey and Italy.

The autobiographies can be bound into a “yearbook” or any other kind of “portfolio”. I believe you can come up with more creative ways how to use them :).

HOW TO SURVIVE THE “X” GRADE

The idea of this activity is to work in pairs or small groups and  create a survival guide with different tips for next year students. If you are having a lesson with the 6th grade students e.g., they have to prepare a guide (a flyer/ a poster/a small book/etc.)  for the  6th grade students of the following school year.

The students can illustrate their “guide books”. I’m going to save and have them on the desks for next year’s new students.

To tell the truth, my students were quite narrow - minded or lazy  about writing the ideas for this task. Most of them have simply put on the paper the traditional good behaviour rules:

  • you should study a lot;
  • you should wear a uniform;
  • you sometimes need to relax;
  • do not talk; if you talk, you’ll not survive;
  • listen to the teachers;
The problem is that these ideas - rules -  mean nothing to them; they constantly break them (that’s what rules are for, you’d say :) ) and the survival guide should be based on how to really survive at school, having in mind “boring” lessons, “bad” teachers.

There were a few creative tips as well:

  • dont’ fall in love with your classmate;
  • be an optimist;
  • write only what’s important;
  • bring your own lunch, because school lunch is not tasty.
Maybe older students would be more imaginative???

ICE CREAM CONES

I had been  really looking forward for using this activity with my youngest students. However, there were some last minute changes in the school schedule. I haven’t used it yet.

I had searched for an ice cream cone printable in google and printed one copy for each student. I was going to hand them out and to ask them to share what they’ve learned throughout the school year.  On each scoop they were supposed to write something (thematic vocabulary, grammar contructions or simply what they liked/disliked/had to be  improved about the lessons)  they learned from the school year. Then the scoops had to be glued attaching them to the cone and coloured  with the favourite ice cream taste colour (strawberry - pink, chocolate - brown, lemon - yellow).

THE LAST BUT NOT LEAST, you might enjoy a personal teacher story (not mine, but I share similar feelings with her) about the school year which also has a lovely poem “I can do it” (it  can  be given as a present for every student).

Maybe will be continued :) Or … it would be so great if you share (as a

comment, below) your own last lesson ideas.

Rodyk draugams

Ieškau smagių žaidimų, kuriuos galėčiau panaudoti per anglų kalbos pamokas su savo mokiniais, nes atostogos artėja, o  mokytis dar reikia. Tradicinis vakarėlių žaidimas “Klausimai - atsakymai” , man puikiai pasitarnaus rytojaus pamokai - kartosimės angliškų klausimų sudarymą.

EIGA: Vaikai suskirtomi į dvi grupeles, jei žaidžiama su visa klase. Jeigu žaidžiate su pogrupiu (puse klasės), tiesiog sustokite ratu. Paaiškinkite vaikams taisykles ( mokinys užduoda bet kokį klausimą greta stovinčiam draugui, šis atsako, o tada užduoda naują klausimą sekančiam draugui. Taip skirtingi klausimai apkeliauja ratą. Venkite klausimo prasidedančio “Ar…?” , nes atsakymai neturi būti tik “taip” arba “ne”. Kiekvienas mokinys turėtų prisiminti savąjį klausimą ir atsakymą, kurį jis pateikė į draugo klausimą, nes apkeliavus ratą vaikai turi susimaišyti tarpusavyje ir pradėti naująjį “juokingų klausimų ir atsakymų” ratą, nes jų klausimai lieka tie patys, tačiau greta stovintis visiškai kitas vaikas pateikia visiškai kitokį atsakymą, kuris tiko pirmajam, tikrajam,  klausimui.

Kad klausimai būtų įvairesni/įdomesni, galima paskelbti temą, pvz.  naudoti tik būtąjį  arba būsimąjį laiką (priklausomai nuo to, ką reikia įtvirtinti) arba paskelbti temą  ”Houses”.

O kas iš to “juokingo” gausis, parašysiu po rytojaus pamokų. Ar jums teko naudoti šį žaidimą pamokų metu? Kokie įspūdžiai?


A game “Questions - answers

Group Size 10 to 20, or split large groups into smaller teams of 10 to 20. Materials None.Time 10 to 20 minutes.

Procedure

Have your team stand or sit in a circle. Tell them this activity consists of asking and answering questions. Let them know they will ask the person next to them an open-ended question (one requiring more than a yes-or-no answer). Specifically, questions that require the person to answer with a sentence, rather than simply one word, work best. Instruct each participant to remember the question he or she asked, as well as the answer given.

To start the game, simply have one team member ask the person on his or her right or left a question. This establishes the direction: for example, if the team member asks the person to the right, that person answers and then asks a question to the person to his or her right, and so on around the circle. By the time you get around the circle, everyone should have asked and answered a question. Remind the team members to remember their question and their answer. Now for the fun part: have everyone get up and take a different place in the circle so they are standing or sitting next to someone new. To start this round, again have one team member ask the person to the right or left his or her original question (again establishing the direction), and have everyone give his or her original answer—regardless of the question. Get ready to laugh!

For a change: you can ask students to use only present perfect or past simple in their questions (depends on what you have to review) or to ask questions related to the  topic “Houses”.

Source: “The big book of team motivating games” by M. and E. Scannell

Rodyk draugams

Due to the occasion of a translation competition which is being carried out in Lithuanian schools at the moment and the idea of which is to translate a text from a foreign language into a native one,  I  carried out an experiment with my 6th grade students as they translated/retold a Lithuanian folk tale into English during our lesson. How successful they were you might see in the below “photos” of their works which haven’t been corrected or assessed yet. But the point is not correction, it’s their ability to use the language! They worked in pairs, we started the translating process during the lesson (had about 25 min to do it), the rest of the translation had to be finished as a homework task.

Lietuvos mokyklose vyksta arba tuoj tuoj  vyks vertimo ir iliustratorių konkursas “Tavo žvilgsnis”, kurio idėja yra ta, kad mokiniai, suskirstyti pagal amžiaus grupes, verčia atitinkamo lygio tekstą iš užsienio kalbos į lietuvių ir/arba iliustruoja jį. Kadangi dabartiniai mano šeštokai pakankamai stipriai moka anglų kalbą, pametėjau jiems vieną užduotį vertimui. Tik šį kartą atvirkščiai - vertimas į anglų kalbą! Tekstas vertimui - lietuviška pasaka apie laimingą žmogų. Darbas vyksta porose. Tikslas - ne pažodžiui tiksliai išversti, o  perpasakoti pasaką anglų kalba. Darbą pradėjome pamokos metu (turėjome kažkur apie 25min.),  o užbaigti prašiau namuose. Aišku, mokiniai klausinėjo kaip angliškai pvz. “išminčius” arba “auksiniai” (pinigai), bet siūliau keisti žodžius į jau žinomus - “protingas žmogus” arba “auksiniai pinigai/monetos”. Štai keletas dar netaisytų darbelių, kaip visada atsirado vėluojančių, tad dar porą susirinksiu vėliau. Lietuviškos pasakos tekstą rasite čia, jeigu kiltų noras išbandyti su savo mokiniais.

Ar naudojate panašaus lygio vertimą pamokų metu?

Rodyk draugams

Tai, kad esu mokytoja, mane dažnai verčia būti praktiška ir kiekvienoje smulkmenoje įžvelgti daugiau nei vieną galimybę. Ypač galimybę kažką įdomaus panaudoti pamokų reikmėms arba tiesiog užsiimti praktišku “menu”. Šiandien - tai rankų darbelio vokai, karpiniai ar netgi a lia “laiškų popierius”.

Being a teacher makes me practical even in small details, I everywhere look for a possibility to use something interesting for the sake of teaching or just take up some practical “art”. Today I want to share some ideas about self-made stationary.

Popierius laiškams arba mini užrašų knygutė

Letter paper or mini notebook

Viskas atlikta elementariai ir greitai. Reikia dviejų atvirukų, kaip pagrindo. Juos suklijuojame, kad gautusi atverčiama knygutė. Vieną paveiksliuką klijuojam ant viršaus, kitą viduje ir dar įlipdome lapelių krūvelę, o klijavimo vietą paslepiame dekoruota juostele.

Two standard-size postcards were sticked together in order to get the “shape” of a notebook,  I used some magazine cut outs for the cover and the inside and then I simply glued in some small sheets of paper. Thus, it turned out to be a small notebook which was actually used as letter-paper.

Nr. 1-3 vokai, iš žurnalų ir reklaminių skrajučių. Nr. 4 Knygos skirtukas-karpinys, kurį panaudojau voko dekoravimui.

No 1-3 envelopes made of magazine covers or flyers. No 4 A cut-out - bookmark, which was used to decorate an envelope.

Drugeliški karpiniai

Butterfly cut-outs

Vietoj spalvoto popieriaus galima naudoti žurnalų reklamas, nes jos būna gražių spalvų, o teksto mažai. Tokiais karpiniais galite pagyvinti bet ką: laiškus, užrašų knygutes, sąsiuvinius arba kaip aš - užklijuotą keletą spalvotųjų lango kamputyje - gražiai žiūrisi ir įneša vasariškos nuotaikos.

Instead of the common colourful paper for stationary, I also re-use magazines as they are full of different beautiful colours. Such paper cut-outs can decorate your letters, notebooks, exercise-books or even the corner of  your window, thus reminding you of summer.

Rodyk draugams

sekmeskodas

English vocabulary practice

Having covered a module from their English book “Channel 1″, the students of Year 5 wrote a test. They usually manage to write it in 30 min., so I’ve been thinking  what interesting and engaging  could be done during those 15 min., as the lesson lasts 45min.

I had different magazine pictures cut out beforehand, so it was high time to use them. Students had been warned that after writing and shortly self-checking the test, they were supposed to take a pile of 10 pictures, return back to their working place and in pairs glue the pictures (making a poster), write the right word which depicts the object and make a sentence or a question with that word. I emphasized that it  was important to work in a team and help each other.

Some examples

They were really excited, though some of them were unwilling to work in pairs. 15 minutes  were not enough, but luckily we had one more lesson on that day, so they had a chance to finish everything within 10 min. of the second lesson.

If you have some spare time, a kind of presentation could/should/ be arranged. The students of mine just examined their classmates’ posters and shared some comments.

Rodyk draugams

Tinka anglų k. mokytojams/ Suitable for English teachers:

Hundreds of free English exercises - Daugybė įvairių pratimų

Britishcouncil for kids - Anglų k. vaikams

BBC for  kids - BBC vaikams

Cambridge University Press online resources

InsideOut coursebook lessons - Dirbantiems su “InsideOut” vadovėliais

A free online Talking English Pronunciation dictionary - Angliškų žodžių tarimas

Children’s songs and nursery rhymes - Virš 2000 dainų vaikams

English placement test - Anglų k. lygio nustatymo testas

Teaching English (video and audio) - Šnekamosios anglų k. TEMOS su video/audio/tekstais

English grammar secrets and vocabulary - Anglų k. gramatika ir žodynas

Free audio stories for kids - Audio istorijos vaikams

Blog for English teachers - blogas anglų k. mokytojams

Online picture dictionary - paveikslėlių žodynas

English club - Anglų k. “klubas”

Exam English - Anglų k. egzaminų užduotys

A journey in TEFL ( teacher’s blog) - Labai rekomenduoju šį anglų k. mokytojos blogą.

Tinka visiems mokytojams/ Suitable for all teachers:

Templates for teachers - Paruoštukės mokytojui

Tales for children with subtitles - Pasakojimai vaikams su subtitrais

Educational videos about natural disasters - Mokomieji video apie stichines nelaimes

Christmas plays - Kalėdiniai vaidinimai

Super teacher worksheets

Wilderdom

Bus tęsinys/ WILL BE CONTINUED :)

Rodyk draugams

sekmeskodas

Kalėdinis laiškas/ Christmas-letter

Ar žinote žaidimą ‘Slaptas draugas’, kai dalyviai (mokiniai, studentai ar mokytojai) traukia popierėlį su draugo vardu, o ištraukę paslapčia daro draugui malonias staigmenas ar visaip kaip juo rūpinasi savaitę ar dvi. Šį žaidimą žaidžiau būdama studentė, o dabar vaikai jį aktyviai žaidžia mokykloje.

Vieną šio žaidimo alternatyvą naudoju per anglų kalbos pamoką, kurio tikslas - parašyti patį “fainiausią”  kalėdinį laišką draugui, kurį šis gaus per žiemos atostogas, kai ore sklandys pati pačiausia kalėdų dvasia, už lango kiurksos pusnys, o širdyje bus tas geras geras jausmas - Kalėdos - “Gera daryti gera”.

Kitavertus, tokius tikrus laiškus galima parašyti seneliams, pusbroliams, pusseserėms ir kitiems mieliems žmonėms. Kada paskutinį kartą gavote  ar siuntėte tikrą laišką?

PRIEMONĖS:

lapeliai su vardais;

mini - anketos moksleiviams (kuriose jie surašo svarbią inforrmaciją apie save);

spalvoto popieriaus lapas arba popierius laiškams;

įvairūs paveiksliukai  laiško papuošimui ( lipdukai, iškarpos iš žurnalo, piešiniai, karpiniai);

rašymo ir spalvinimo priemonės, žirklės, klijai.

KAIP VISKAS VYKSTA?

  1. Vaikai užpildo mini anketėles apie save, kad draugui staigmeną būtų lengviau atlikti.

Anketos punktai:

  • vardas, pavardė…
  • aš mėgstu…
  • mėgstamos spalvos…
  • mane pradžiugina…
  • man nepatinka…
  • mano adresas… (Pastaba: adreso skelbimas viešai gali būti nepageidautinas, mokytojas šią eilutę nukerpa ir pasilieka sau, o surinkęs vokus su mokinių laiškais pats užrašo adresus ir išsiunčia, taip garantuodamas konfidencialumą).

2.  Ištraukia lapelį su draugo (pvz. Mildos)  vardu ir pasiima Mildos anketą.

3. Klasėje arba namuose  parašo laišką anglų kalba (juk visgi jos mokomės), stengiantis, kad laiško turinys  ir “dekoras”  būtų malonus gavėjui. Esant reikalui, mokytojas padeda gramatikos/žodyno klausimais.

4. Laišką patalpina į voką, kurį taip pat galima nepersistengiant  “dekoruoti”.

5. Užrašęs draugo vardą/ pavardę atiduoda laišką mokytojui.

6. Mokytojas užrašo adresus ir išsiunčia.

7. Vaikai gauna laiškus per žiemos atostogas. Smagiausia  - tarp Kalėdų ir Naujųjų.

Rodyk draugams

Next »